Hållbart hela vägen

Färre men bättre nyinköp är rätt väg att gå.

Tillverkning och användning av textilier påverkar alla de tre perspektiven av hållbarhet, ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Att tänka rätt från början – vid tillverkningen av textilier – är förstås ett oerhört viktigt steg. 

Men att tänka rätt från början kräver kunskap. Medvetna val av design, material och tillverkningsmetoder har betydelse för direkta miljöeffekter under tillverkningen. Dessutom avgör dessa val hur lätt ett plagg blir att sköta, om och hur det kan lagas och hur länge det håller. 

Kunniga kunder förväntar sig kunskap 

Många faktorer spelar in i kundens köpbeslut – även här vill vi lyfta värdet av kunskap. Allt fler kunder efterfrågar hållbarhet och ställer frågor. Butikspersonalen måste kunna svara, både för att tillgodose deras önskemål och för att bibehålla deras förtroende. Detsamma gäller inom e-handel, där möjligheten att filtrera och sålla ställer krav på kommunikation för att de hållbara valen ska gå att urskilja.

Visa vägen från kvantitet till kvalitet 

Rätt kommunikation – både vid köpbesluten och via andra kanaler – kommer att bli en nyckelfaktor av flera skäl. Hållbarhet kräver nämligen minskad konsumtion – en helomvändning i en bransch som under lång tid rört sig i riktning mot mer och billigare.

För att överleva den utvecklingen behöver branschen förändra sina affärsmodeller – skapa hållbarhet på riktigt. Kunnig personal, sidotjänster och kunskapen i sig kan bli den faktor som avgör vem som vinner och vem som försvinner. Kunskap om material, kvaliteter och skötsel blir verktyg för att motivera och engagera.

Genom våra utbildningar vill vi både förmedla kunskap och inspirera för att utveckla mer cirkulära tjänster och produkter. Vi riktar oss både till butikspersonal, hållbarhets- och utvecklingsansvariga och till privatpersoner.